czwartek, 21 maja 2015

Jaki jest wizerunek kobiet w kampanii prezydenckiej 2015?

Kampania prezydencka 2015 jest już na finiszu i jesteśmy świadkami ekscytującego wyścigu. Ciekawa jestem czy się ze mną zgodzicie, ale moim zdaniem, jest to jedna z bardziej interesujących i zaskakujących kampanii jaką miałam szansę obserwować. Przede wszystkim jednak, wielu kandydatów zafundowało nam naprawdę profesjonalnie przygotowane kampanie, na co przyjemnie się patrzy mi, jako osobie wrażliwej na marketingowy i wizerunkowy aspekt wszelkich przedsięwzięć. Doceniam ogromny wysiłek włożony w przygotowanie samych kandydatów i ich sztabów. 

Nie oznacza to jednak, że już możemy spocząć na laurach :) Wielu blogerów już analizowało w szczegółach wizerunek poszczególnych kandydatów. Ciekawy przegląd znajdziecie u pana Szarmanta: http://www.szarmant.pl/o-ubraniach-kandydatow-podczas-debaty-prezydenckiej 

Ja chciałabym skupić się na nieco innym zagadnieniu. Mianowicie chodzi o wizerunek kobiet uczestniczących w kampanii prezydenckiej 2015. Wstępnie raz już poruszyłam ten temat odnosząc się do wizerunku kobiet w polityce w ogóle. Nie był to optymistyczny obraz... 

Oczywiście przyjrzymy się wizerunkowi jedynej kandydatki na urząd prezydenta, ale nie tylko. W kampanii w drugiej i trzeciej linii bierze udział wiele kobiet, których wizerunek również wpływa na postrzeganie kandydata - o czym niektórzy chyba zapominają...

1. Zacznijmy zatem przegląd od kandydatki, pani Magdaleny Ogórek, która już zakończyła wyścig z niezbyt korzystnym wynikiem. Nie chcę zbyt wiele miejsca poświęcać temu przypadkowi - został on już opisany wzdłuż i wszerz. Wśród wielu analiz porażki pojawiają się i te upatrujące przyczynę klęski w wizerunku kandydatki, który podważał powagę urzędu prezydenta. Przykrótkie sukienki o zbyt dziewczęcym fasonie, nieodpowiednio dobrane kolory (dominacja koloru białego - dobrego w czasie ślubu czy komunii, ale już niekoniecznie w polityce), uczesanie i makijaż - niestety zapewniły pani Magdalenie trudny start i stały się obiektem wszechobecnej krytyki i kpin w internecie i innych mediach, a ostatecznie znacząco przyczyniły się do klęski. Z pewnością, gdyby pani Magdalena miała interesujący program wyborczy - mogłaby przezwyciężyć niekorzystne wrażenie wywołane przez jej wizerunek. Jednak to się nie wydarzyło... 









Czy to oznacza, że pani Magdalena wygląda źle? Z pewnością nie! Wygląda rewelacyjnie! Wiele kobiet chciałoby wyglądać tak jak ona... Natomiast problem tkwił w fakcie niedopasowania wyglądu do okoliczności kampanii prezydenckiej. Problem ten jest szerszy i obejmuje fakt mylenia w kobiecym wizerunku biznesowym i politycznym "ładnego wyglądu" z "wyglądem profesjonalnym". Efekt profesjonalnego wizerunku - jak widać na przytoczonym przykładzie - nie jest wcale taki łatwy do osiągnięcia i wymaga profesjonalnego podejścia oraz doradztwa. 



2. Przykład pierwszej damy, która jednocześnie wraz z mężem ubiega się o reelekcję w bieżącej kampanii, pani Anny Komorowskiej, pokazuje, że będąc pierwszą damą RP,  można zachować normalność i pozostać typową Matką - Polką. Nie wiem, czy wizerunek ten pani Anna kształtuje świadomie, czy bardziej kieruje się wyczuciem, ale trzeba przyznać, że jest w pełni konsekwentna. Jedyne, do czego chciałabym zachęcić pierwszą damę, to mając dostęp do najwyższej klasy profesjonalistów (który z krawców nie chciałby szyć dla pierwszej damy?!), to skorzystanie z ich usług. Można zachować wizerunek Matki - Polki w dobrze uszytej z najwyższej jakości tkanin garderobie, jestem o tym przekonana. A pierwsza dama na to na pewno zasługuje!












Wiem, że coraz częściej pierwsze damy ubierają się w popularnych sieciówkach, by zademonstrować swoją bliskość z narodem. Jednak nie może być to zwyczaj. Powaga urzędu prezydenta - głowy państwa - i jego żony - pierwszej damy, wymaga nieskazitelnego wizerunku. Niedoścignionym wzorem będzie w tym zakresie pani Jolanta Kwaśniewska, która dziś jest już specjalistką w zakresie eleganckiego ubioru i profesjonalnego wizerunku. Pani Jolanta mam wrażenie urodziła się z tym darem i umiejętnie go wykorzystała, będąc silnym wsparciem i opoką podczas prezydentury swojego męża. Oczywiście, nie każdy rodzi się z podobnymi zdolnościami. Mamy jednak XXI wiek i warto czasem oddać się w ręce profesjonalistów...

3. Szefowa sztabu jednego z kandydatów - Andrzeja Dudy - pani Beata Szydło, jest kolejnym przykładem, który chciałabym przeanalizować. Wizerunek pani Beaty jest najbliższy wzorca profesjonalnego wizerunku kobiety w polityce. Choć daleko tu do ideału, to jednak pani Beata zawsze nosi marynarki - co jest fundamentem profesjonalnego wizerunku - w połączeniu z koszulami w klasycznych kolorach (białym lub błękitnym). Do tego zdarza się pani Beacie użyć dodatków w postaci poszetek oraz apaszek. Dominują tu kolory stonowane, choć niepotrzebnie dominuje czerń - radziłabym ją znacznie ograniczyć, ponieważ nie pasuje ona do urody pani Beaty, a do tego źle się komponuje w dziennych wystąpieniach w TV. Długości zarówno marynarek, ich rękawów, a także spódnic są odpowiednio dobrane, nie budzą kontrowersji i pozwalają skoncentrować się merytorycznym aspekcie rozmowy. To co ważne bowiem w profesjonalnym wizerunku to fakt, by nie odwracał on uwagi od merytorycznych aspektów rozmowy czy przemówienia. Powinien tworzyć harmonijne tło dla przygotowanego przekazu.























Jedyne co starałabym się zmienić w wizerunku pani Beaty to odrobina uśmiechu - niestety kobiety na wysokich stanowiskach często zapominają o tym drobnym grymasie, który może się przydać w każdej sytuacji i warto mieć go "pod ręką". Kobiety przestają się uśmiechać pewnie dlatego, by podkreślić swój profesjonalizm. Zupełnie niepotrzebnie - życzliwy uśmiech może pomóc rozwiązać niejedną trudną sytuację i okiełznać wielu "trudnych" rozmówców. Polecam :)

4. Szefowa Biura Prasowego Kancelarii urzędującego prezydenta, pani Joanna Trzaska - Wieczorek to kolejna kobieta w kampanii 2015. Dziękuję pani Iwonie, jednej z wiernych czytelniczek, za sugestię włączenia tej osoby do przeglądu! Rzeczywiście, pani Joanna ma na swoim koncie wiele lat wykształcenia i doświadczenia w zakresie public relations. To zobowiązuje, ale też wiemy już, że nie każdy potrafi swoją wiedzę przełożyć na wizerunek. Pani Joannie świetnie się to udaje. Wizerunek kobiety eleganckiej i jednocześnie profesjonalnej to bardzo mocny atut szefowej biura prasowego.  Pani Joanna wykorzystuje także uśmiech na co dzień w pracy, co jest kluczowe w dzisiejszych czasem zbyt "sztywnych" i "nadętych" czasach. Pani Joanna w wywiadach okazuje także dystans do siebie, co jest bardzo rzadkie w polskiej polityce i polskim życiu publicznym w ogóle. 










Co prawda media obiegła ostatnio niezbyt przyjemna historia z udziałem pani Joanny, to dość niefortunny moment na tego typu zdarzenia... Ale i czas jest pełen napięcia, możemy sobie jedynie wyobrazić, co dzieje się aktualnie w poszczególnych sztabach. Nietrudno o pomyłkę w takim stresie. Ale też i największych profesjonalistów poznaje się po zachowaniu w takich właśnie momentach.

5. Ostatnim przykładem, do którego chciałabym nawiązać, jest żona kandydata na prezydenta, pana Andrzeja Dudy - pani Agata Duda. Stoi u boku męża w tej kampanii i przykuwa uwagę mediów. Dlaczego? No cóż, uroda i jej wizerunek wydają się być odpowiednie i wręcz książkowe w kategorii "pierwsza dama". Nawet jeden z serwisów porównał ją i męża do słynnej pary z serialu House of Cards (który uwielbiam!):

www.deser.pl
www.nocoty.pl

Można dyskutować, czy jest to trafne porównanie, ale elegancji i schludności w wizerunku i ubiorze nie można odmówić ani aktualnemu kandydatowi i jego małżonce, ani parze z serialu. 

Wizerunek pierwszej damy nie do końca kojarzyć się ma z profesjonalizmem. Powinien raczej "zmiękczać" wizerunek prezydenta i albo oscylować wokół Matki - Polki, jak w przypadku obecnej pierwszej damy, albo wokół typu "eleganckiej damy" jak w przypadku np. pani Jolanty Kwaśniewskiej. Pani Agata Duda prezentuje raczej ten drugi przypadek, aczkolwiek fakt zaangażowania w kampanię także córki Kingi pokazuje, że potrafi być także matką. Zbliża się w tym wizerunku w moim odczuciu do np. pani Michelle Obama, która łączy bycie matką, pierwszą damą i jednocześnie bardzo atrakcyjną kobietą. Niedościgniony wzór wydawałoby się - a pani Agata Duda z pewnością ma do tego ogromne predyspozycje. 











To już wszystkie przypadki, które dla Was przygotowałam. Ciekawa jestem teraz jak zwykle Waszego zdania! Czy którejś z tych kobiet w szczególności kibicujecie? Który z tych wizerunków jest Wam najbliższy? Czy na którejś z tych pań warto się wzorować?

Jak zwykle najlepsze rzeczy dzieją się pod wpisem - w komentarzach!


Nie pytam na kogo głosujecie, bo to niepolityczne i za chwilę cisza wyborcza;) 

W każdym razie dziękuję, że tu jesteście i zapraszam po więcej! Możecie zapisać się na newsletter TUTAJ - wtedy na pewno nie przegapicie kolejnego wpisu :)

 Wasza Jo. :*

PS. Plus możecie WYKOPAĆ ten artykuł, zapraszam...








3 komentarze:

  1. Wg mnie najlepiej w kampanii prezentuje się Agata Duda. W polityce polskiej niedościgniona jest J.Kwaśniewska a za nią J.Kidawa-Błońska.Bardzo kobiece i profesjonalne.

    OdpowiedzUsuń

Każdy komentarz sprawia, że moje serce bije szybciej :*
Every comment makes my heart beat faster :*